REPORTAJ: Magistrala 5 de Metrou, Drumul Taberei – Eroilor 2

Magistrala M5 de metrou este fara doar si poate cel mai important proiect de infrastructura urbana din Romania, nu doar datorita valorii sale care numai pana in prezent ajunge la circa 290 de milioane de euro contractate, ci si prin faptul ca va lega unul din cele mai mari cartiere Bucurestene  – Drumul Taberei cu ai sai aproape 350.000 de locuitori fiind de marimea unor orase precum Timisoara, Cluj Napoca sau Iasi – de restul retelei de metrou din Capitala. In acest material, HotNews.ro urmareste pas cu pas – cu informatii, poze si video – evolutia lucrarilor la Magistrala M5 de metrou.

Proiect: Constructia Magistralei de Metrou M5 Drumul Taberei – Eroilor 2

Lungime: 9,2 km in total din care 6,2 km pe Lotul 1.1 si 1 km pe Lotul 1.2.

Loturile, constructorii si costurile: 

Lot 1.1  – Raul Doamnei – Eroilro 2 (PSS Opera) – 6,2 km, 9 statii / Astaldi – FCC Construccion – Delta ACM – AB Construct / Valoarea totala a contractului: 934,4 mil lei fara TVA.

Lot 1.2  – Valea Ialomitei – galeria, statia si depoul / Max Boegl / Valoare totala: 231,67 milioane lei fara TVA.

Termen de finalizare: Q4 2015 pentru structura, tuneluri si statii / Q4 2016 – punerea in functiune

STADIU ACTUAL:
Se lucreaza la structura si la tuneluri, majoritatea statiilor fiind realizate in proportie de 90%. Urmeaza pornirea TBM-urilor pe directia Academia Militara – Eroilor 2

Evolutia detaliata a proiectului, la finalul textului de mai jos

Drumul de la planurile pe hartii la santierul din teren

Ideea unei linii de metrou din Drumul Taberei pana la Universitate si mai departe spre Pantelimon exista inca din timpul comunismului si a fost reluata si dupa Revolutie. Cu toate acestea, proiectul a prins cu adevarat contuar abia in a adoua jumatate a anilor 2000 cand nevoia de a lega printr-o linie de metrou cartierul Drumul Taberei – cu o populatie de peste 330.000 de oameni, cam cat cele mai mari orase din provincie de la noi precum Cluj-Napoca, Timisoara sau Iasi – de restul retelei din Bucuresti a devenit mai stringenta ca niciodata.

In 2008 in noiembrie, Metrorex lansa o licitatie pentru Magistrala 5, tronsonul din Drumul Taberei pana la eroilor, acolo unde ar urma sa se faca legatura cu magistralele 1 si 3, insa – din diferite motive, printre care si lipsa unei finantari concrete – licitatia a ajuns sa fie anulata doi ani mai tarziu, in ianuarie 2010.

Raza de speranta a venit in noiembrie 2009, cand Romania a reusit sa semneze un contract de finantare rambursabile cu Banca Europeana de Investitii. Prin acel contract, BEI punea la dispozitia statului un imprumut de 883 de milioane de euro pentru intreg tronsonul din Drumul Taberei si pana la Universitate.

In ianuarie 2010, Metrorex a demarat licitatia pentru doua contracte – lotul 1.1 de realizarea a statiilor si a structurii tunelurilor de la Raul Doamnei si pana la Eroilor 2 si lotul 1.2 de realizare a galeriei, statiei si depoului de la Valea Ialomitei.

In februarie si martie anul urmator, castigatorii erau anuntati, si la cateva luni dupa santierul incepea sa prinda contur in cartierul Drumul Taberei. tot cam pe atunci au aparut celebrele bannere care anuntau locuitorii din zona ca “In trei ani aici va fi statia ta de metrou”, banner ce ulterior a devenit un subiect de gluma pentru locuitori, cineva adaugand fie inca un 0 dupa cifra 3, fie transformand-o in 8.

S-a inceput bine, s-a continuat prost. Primele guverne Ponta au taiat succesiv finantarea metroului

Lucrurile incepusera bine, dar – ca in multe cazuri – s-a intamplat ceva si a stricat ordinea lucrurilor. Proaspat ajuns la putere, primul guvern Ponta face prima rectificare bugetara si banii alocati pentru Metrou au fost redusi cu mai bine de jumatate. Practic, de la 380,9 milioane de lei, suma alocata initial pentru 2012, fondurile au fost reduse la 178,9 milioane de lei, in urma rectificarii.

Degeaba s-a revoltat presa, bucurestenii sau chiar si Metrorexul, modificarea a ramas batuta in cuie si ritmul lucrarilor a avut de suferit.

Dupa aceasta lovitura, asteptarea era ca alocarea pe urmatorul an – pe 2013 – sa fie suficienta ca lucrarile sa revina la ritmul normal, ba chiar sa recupereze din intarzieri. Degeaba…

In bugetul realizat de guvernul Ponta 2, alocarea pentru m5 a fost din nou redusa puternic. Oficial, s-au alocat circa 95 de milioane de lei, mult mai putin decat cei 500 de milioane estimati pentru 2013 de catre Guvernul Ponta 1 la rectificarea bugetara din vara lui 2012.

Mai mult, pentru anul 2014 era estimata o alta suma foarte mica – 65 de milioane de lei – prea putin, dupa cum sustinea atunci comunitatea de pe forumul de specialitate metrouusor.com.

Prinsi cu minciuna – Ponta si Fenechiu sutineau ca metroul e prea scump, “cat autostrada Comarnic – Brasov” / Realitatea? Contracte semnate de doar 275 mil. euro

Supararea publica a atins cote maxime, insa premierul si ministrul transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, au iesit public in repetate randuri, incercand sa mistifice adevarul despre proiect si sa incerce sa dea vina pe guvernarile anterioare.

Ponta si Fenechiu au spus pe unde au putut ca investitia e prea scumpa, ca metroul din Drumul Taberei ne costa ba peste 1 miliard de dolari, ba mai mult decat autostrada Comarnic – Brasov.

Oficial, ambii au mintit, iar informatiile reale i-au contrazis puternic.

Practic, asa cum HotNews.ro a aratat la acel moment intr-o analiza detaliata, contractele semnate pana atunci la linia de metrou Drumul Taberei – eroilor 2, singurul trons de pe intreaga magistrala aflat in lucru, insumau “doar” 275 de milioane de euro (de atunci s-a mai semnat un contract de inca circa 15,5 mil euro), iar singura problema a proiectului era de fapt taierile succesive in buget operate tocmai de guvernarile Ponta.

Autoritatile au dat atunci inapoi, la cateva zile au semnat alocarea de 100 de milioane de lei din fondul de mediu, insa perspectiva pentru proiect nu era una prea roz.

Salvarea proiectului a venit tot de la Uniunea Europeana

Salvarea a venit insa tot de la Uniunea Europeana, in aprilie Comisia anuntand ca accepta preliminar includerea lucrarilor la M5 pe fonduri europene nerambursabile, inlocuind practic imprumutul luat de statul roman de la BEI.
Includerea oficiala pe fonduri europene a venit in august 2013, iar lucrarile reveneau la un ritm sustinut, momentul lansarii utilajelor de forat tunele – celebrele TBM-uri (Tunnel Boring Machine) apropiindu-se puternic.

Pe 25 septembrie 2013, primul TBM, botezat “Varvara”, isi incepea inceput misiunea de a fora primul tunel al metroului din Drumul Taberei, iar pe 8 noiembrie primele doua statii ale metroului din Drumul Taberei erau deja legate prin tunel

 

Pe 21 noiembrie 2013, “Cartita” Filofteia, al doilea utilaj care sapa tunelul, a fost pusa in functiune, iar aproape un an si doua luni mai tarziu, cele doua fire de tunel de la Academia Militara – punctul de lansare a scuturilor de forat – si pana al Raul Doamnei – puntul terminus – erau finalizate.

Pe 3 februarie 2015, TBM-ul Varvara a inceput sa fie ridicata din statia Raul Doamnei pentur a fi trimisa spre Academia Militara de unde isi va incepe misiunea de forare spre Eroilor 2.

Cu aceasta ocazie, HotNews.ro a realizat un  FOTO / VIDEO Reportaj cu situatia la zi a statiilor si tunelurilor si a surprins imagini de la ridicarea frezei TBM-ului Varvara.

Statia Brancusi | Foto HotNews

 

Tunelul dinspre Brancusi spre Raul Doamnei:



Statia Brancusi:



TBM-ul Varvara, inainte sa fie ridicata din Punctul de Scoatere Scut de la Raul Doamnei:

Freza TBM-ului Varvara in timp ce era ridicata din subteran:

Peretii peronului aflat in constructie in statia Favorit:

Structura statiei Raul Doamnei e in constructie:

TBM-ul Filofteia asteapta sa fie si el scos de la Raul Doamnei:

Coada demontata partial al TBM-ului Filofteia, vazuta din tunelul dinspre statia Brancusi:

Mai multe detalii pe HotNews

Aprecieaza & recomanda:

leave a comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Create Account



Log In Your Account